Susanne Widl: Mein Leben im Spiegel der Medien

Susanne Widl: Mein Leben im Spiegel der Medien432 Seiten Verlag f. mod. Kunst

Herausgegeben von Susanne Widl, Redaktion Peter Weibel

Inhaltsverzeichnis

‚The face‘ wird Susanne Widl wegen der Schönheit ihres Gesichtes genannt. Dieses ‚face‘ stand bis heute zahlreichen Büchern, Filmen, TV-Produktionen, Fotografen, Modeschauen, Magazinen und Performances zur Verfügung: In den 1960er Jahren arbeitete Susanne Widl als Fotomodell international in New York, London, Rom und Wien. Gleichzeitig spielte sie in Hollywood-Filmen u. a. neben Burt Lancaster und Peter Falk, mit dem sie eine lebenslange Freundschaft verband. In den 1970er Jahren wurde sie durch ihre Hauptrollen in den skandalisierten Filmen von Valie Export und Peter Weibel, durch ihre Rollen in Theatern der Off-Szene und ihre eigenen viel publizierten Performances, wie zum Beispiel den ersten Auftritt einer Frau im Smoking beim Wiener Opernball, zur Diva der Avantgarde, ‚zur letzten femme fatale‘, wie Nobelpreisträgerin Elfriede Jelinek konstatierte. In den 1980er Jahren kuratierte Widl Kunstausstellungen und schrieb viel beachtete Beiträge
in Magazinen, beispielsweise über Bisexualität. Ab den 1990er Jahren widmete sie sich dem Kaffeehaus ihrer verstorbenen Eltern, dem Café Korb in Wien, das sogar im Time Magazine als Kultcafé Erwähnung fand.

Mit Texten von: Gregor Auenhammer, Carola Dertnig/Stefanie Seibold, Elfriede Jelinek, Gerald Matt, Yasmin El Mohandes, Petra Neumann, Olga Neuwirth, Camillo Schaefer, Ute Karen Seggelke, Peter Sloterdijk, Peter Weibel, Susanne Widl

»The face« is how Susanne Widl came to be known as a result of her striking beauty. Even today, her face still features in countless books, films, TV productions, photographs, fashion shows, magazines, and performances. In the 1960s Widl worked internationally as a photo model in New York, London, Rome, and Vienna. At the same time, she acted in Hollywood films alongside stars such as Burt Lancaster and Peter Falk, with whom she struck up a lifelong friendship. In the 1970s she became the diva of the avant-garde, »the last femme fatale«, as Nobel laureate Elfriede Jelinek described her, thanks to her leading roles in the scandalizing films of Valie Export and Peter Weibel, her performances in fringe theatre productions and her own much publicized appearances, such as the first appearance by a woman wearing a tuxedo at the Vienna Opera Ball. In the 1980s she curated art exhibitions and wrote many notable articles in magazines, for example about bisexuality. From the 1990s she dedicated herself to running her deceased parents’ coffee house, the Café Korb in Vienna, which even received a mention as a cult café in Time magazine.

As an actress, artist, art collector, muse, patron, sponsor and theatre director, Susanne Widl was and is a firm part of the avant-garde. She is not only a pioneer of art and performance, but she is also a fashion icon known for her bright, loud outfits with platform soles in the 1960s and her elegant severity and shoulder pads in the 1980s. »She serves up a scale of possibilities of expression which anyone else would need three actresses to present,« wrote the »Kurier« newspaper.

This illustrated book is no ordinary autobiography outlining a person’s own life from a subjective perspective, but rather documents humanity’s new way of life in the media age: a public life for, with and through the media itself.